2025. február 22., szombat - Gerzson
A befektetési aktivitás különösen Lengyelországban és Szlovákiában erősödik, miközben az ázsiai vállalatok érdeklődése a logisztikai és gyártóipari beruházások iránt nő. A diszkontáruházak és a kelet-közép-európai márkák dinamikusan terjeszkednek, ideértve a régión belüli, határokon átnyúló bővítést is – derül ki a Colliers új „Highlights 2024 & Predictions 2025: Real Estate Market” című jelentéséből, amelyet eljuttatott az OGH hírügynökséghez.
A Colliers szakértői a cég évindító sajtókonferenciáján teljes körűen összefoglalták a kereskedelmi ingatlanpiac 2024-es évet érintő legfontosabb eseményeit, és részletes előrejelzéseket adtak a 2025-ös év tendenciái kapcsán. A vállalat vezető szakértői – Tóth Kristóf (a piackutatási részleg vezető elemzője), Dallos András (értékbecslési divízióvezető), Ecsődi Miklós (iroda üzletágvezető), Beck Tamás (ipari ingatlanok divízióvezetője) és Csörgő Anita (kiskereskedelmi divízióvezető) a gazdasági környezet mellett elemezték az egyes ingatlanpiaci szektorok alakulását.
Változatlanul az olaszkolbászos pizza a legnépszerűbb Magyarországon – derül ki a Pizza Hut legfrissebb adataiból, de szorosan mögötte a megosztó hawaii pizza áll. A legtöbb ananászos pizzát a cég egyik budapesti étterméből rendelték. Az országos pizzarendelési toplista élén Budapest szerepel, majd Debrecen és Győr következik. A legnagyobb egyéni rendelést pedig a Gun’n Roses adta le.
Az elmúlt napokban számos olyan híradás jelent meg a rákosrendezői pályaudvarról, amelyek a WING Zrt. szerepével kapcsolatban téves állításokat fogalmaznak meg.
A Magyar Családi Ház Tulajdonosok Egyesülete szerint Magyarország energiafogyasztását 20-25%-kal le tudnánk csökkenteni! Hiánypótló szakmai anyagot tett közzé a szervezet, amely segít az otthonfelújítási támogatás hatékony és jogszerű kihasználásában. A dokumentum konkrét példákon keresztül mutatja be, milyen korszerűsítési lehetőségekre vehető igénybe, vagy éppen nem javasolt a támogatás, és mely munkafolyamatok vezetnek energiahatékony működéshez.
Néhány éve még nem is létezett, ma pedig már a mindennapjaink része a mesterséges intelligencia. Túlzás nélkül mondhatjuk, hogy az AI befolyásolja mindennapjainkat, de eddig nem létezett ezzel kapcsolatban semmiféle szabályozás. Ám február elejétől Európa-szerte kötelező minden AI-t használó cégnek közzétenni, hogy milyen kockázatot jelent ez ügyfeleinek, ha pedig tiltott célra használta, köteles megszüntetni.
2024 negyedik negyedév végén a teljes országos modern ipari/logisztikai állomány 5.552.475 m2-t tett ki. Ebből a fővárosban és környékén található 3.755.750 m2, míg a regionális hazai állomány 1.796.725 m2.
A Praktiker mind a 21 áruházában elérhetővé vált a SZÉP-kártyás fizetési lehetőség a kasszáknál, valamint az önkiszolgáló termináloknál, és már a barkácsáruház webshopjában is tudunk így fizetni. Az országos hálózattal rendelkező barkácslánc jelenleg az OTP által kibocsátott plasztikot fogadja el. Az új lehetőség háttere, hogy 2025-től a SZÉP-kártyán lévő összeg egy részéből otthonfelújításhoz kapcsolódó termékeket is vehetünk, amivel jelentősen megnövekedtek a béren kívüli juttatás felhasználási lehetőségei. Az ide érkező összeg felét lehet otthonszépítésre és -felújításra, így többek között burkolatokra, építőanyagokra, festékekre, lámpákra, bútorokra, szerszámokra költeni, de kertépítéshez, kertrendezéshez is vásárolhatunk például térkövet, kerítéselemeket vagy kerti gépeket.
A márkák és mikrofonok találkozása évek óta az egyik legdinamikusabban fejlődő marketing terület. Iparági becslések szerint csak az Egyesült Államokban 135 millió ember hallgat havonta legalább egy podcastot, de az online műsortípus hazánkban is kétévente duplázza a népszerűségét. Most nagyjából 1,5 millió magyar, azaz a netezők 20 százaléka követ valamilyen podcastot rendszeresen. Közülük egyre többen nézik is azokat! Az AllSet Media január 21-én publikált „Magyarországi social media előrejelzés 2025” jelentésében a saját adataira alapozva úgy becsüli: idén akár 30-40 százalékkal is nőhet a videó alapú céges kommunikáció.
Az év eleje a tervezés, optimalizálás, a bérfejlesztési döntések időszaka a cégek életében. Szakértők szerint sok kis- és közepes vállalkozásnál kihasználatlanul maradnak olyan lehetőségek, amelyek adókedvezményeket jelentenek, miközben a munkavállalói elégedettséget is növelnék. A januártól elérhető lakhatási támogatás előnyeiről még sok a kérdés, de számos egyéb adómentes juttatásból valódi előnyt kovácsolhatnak a vállalkozások, ha a számok mellé HR-tudatosság is párosul.
Az inflációkövető bérfejlesztés mellett olyan adómentes juttatási lehetőségek közül is választhatnak a munkáltatók, mint például a bölcsődei támogatás vagy a kerékpárhasználat. A szakértő szerint a január tökéletes időpont arra, hogy a cégvezetés kikérje a tanácsadók véleményét a béren kívüli juttatási lehetőségekről, de általánosságban elmondható, hogy ennél a folyamatnál a legtöbb esetben egyelőre az adózási szempont az elsődleges, nem pedig a HR.
„Azt látom, hogy sok KKV-nál a HR terület egy teher és sokszor a cég mérete sem indokolja, hogy önálló HR-osztályt működtessenek. Pedig ha a pénzügyi és a humán terület elkezd együtt gondolkodni, akkor teljesen más eredmény születhet meg a folyamat végén, támogatva a cégvezetés valódi célját” – hangsúlyozza az ICT Európa cégcsoport HR-osztályának vezető HR tanácsadója.
A béren kívüli juttatás nem lehet teljesítményalapú
Lovász Tibor példaként említette az egyik népszerű béren kívüli juttatási formát, a BKK-bérletet. „Ha egy vállalat ezt választja a lehetőségek közül, akkor nem mérlegelhet, mert az mindenkinek jár a cafeteriaszabályzatban meghatározott előírások szerint, ráadásul bérként is adózik.”
A szakértő szerint egy ilyen támogatás akár kontraproduktívvá is válhat, hiszen a felülteljesítő munkatársak azt érezhetik, hogy feleslegesen végzik 120 százalékon a munkájukat, a juttatást az is ugyanúgy megkapja, aki kevésbé lelkiismeretes.
Jellemző, hogy a munkáltató ilyenkor tanácstalan, mert szeretné megtartani, lelkesnek látni a munkavállóit, bevezetett egy juttatást, pénzt szánt rá, mégis azt látja, hogy a legjobbak kevésbé motiváltak.”
Ilyen esetben igazán hasznos, ha a HR és a pénzügyi terület együtt gondolkodik, mert Lovász Tibor szerint, ha a költséget másképp osztják el – nem csak az adózási, hanem a humán erőforrás igényeket is figyelembe véve, meghatározva a hosszú távú célokat – valóban motivációként tekinthetnek a munkavállalók a cég által nyújtott juttatásokra.
Csapatépítés, kismama onboarding
Egy jól összeállított, vonzó és ösztönző juttatási csomag növelheti a munkavállalói jólétet, erősítheti a lojalitást, miközben csökkentheti a vállalat bérköltségeit. Lovász Tibor a jó példák között sorolta a bölcsődei támogatásra épített komplex programot, a céges edzőtermek kialakítását, csapatépítő programok szervezését.
„A bölcsődei támogatás és a kerékpárhasználat adómentesen adható, mindkettő akkor lehet igazán hatékony, ha az adóügyekkel és a személyzeti kérdésekkel foglalkozó szakemberek együttműködésével valósul meg a juttatási forma. Ha a HR-es munkatársak folyamatosan tartják a kapcsolatot a kismamákkal, meghívják őket a céges rendezvényekre, a visszatérésükkor képzéseket szerveznek számukra, akkor azt érezhetik, hogy fontosak a cégnek, számítanak rájuk. Ennek a folyamatnak a megkoronázása lehet a bölcsődei ellátás támogatása, de fontos, hogy a munkáltató ne az adóelőny szemszögéből közelítse meg ezt a juttatási formát.”
A kerékpár támogatás is egy olyan béren kívüli juttatási forma, ami adómentességet élvez, egy jó tervvel kiegészítve pedig kellően motiválhatja is a munkavállalókat.
„Ha a munkáltató szán időt arra, hogy megtervezzen egy ingyenes, színvonalas csapatépítő programot, például a Velencei-tó körbe tekerését, ahol közös élményeket szerezhetnek a kollégák és emellé még akár egy kampányt is társít, mint a „bringázz a munkába”, akkor sokat tesz az alkalmazottai egészségéért, a közösségért, a bicikliket pedig a cafeteriaszabályzatban meghatározottak szerint oszthatja szét, adómentesen” – magyarázta Lovász Tibor.
Már adható a lakhatási támogatás
A munkáltatók 2025. január 1-től évente 1,8 millió forinttal támogathatják a 35 év alatti dolgozóik lakhatását. Így az alkalmazottak lakásbérleti díjához vagy a lakáscélú hitelének törlesztőrészletéhez járulhatnak hozzá, a SZÉP-kártya adószabályai szerint.
„HR szempontból a legnagyobb kérdés, hogy mi történik, amikor valaki elveszti a jogosultságát, mert például betölti a meghatározott 35. életévét, vagy kifut a lakáshitele, megszűnik az albérlete” - fogalmazott a HR tanácsadó. „Vajon felvállalják-e a munkáltatók, hogy ezt követően bérré alakítják a juttatást, vagy más konstrukcióban, például munkáltatói kölcsönben gondolkodnak? Egyelőre nincs tapasztalat, a januári bérfejlesztéseknél vélhetően kevés cég fogja még alkalmazni, de ezt a juttatási formát is érdemes adóügyekkel és a személyzeti kérdésekkel foglalkozó szakemberek közös döntéseként bevezetni és hosszú távra tervezni” – emelte ki a szakértő.
Egy jól kialakított, adóhatékony juttatási rendszer nemcsak a költségeket csökkenti, hanem hozzájárul a munkavállalói elégedettség növeléséhez is, ami közvetlenül hat a fluktuáció csökkentésére és a kulcsemberek hosszú távú megtartására. A valós igények felmérése után kialakítható az optimális juttatási csomag. Az ICT Európa cégcsoport Synergy HR + TAX, humánerőforrás és adótanácsadói szakterületek szoros együttműködésén alapul szolgáltatása, hatékony megoldást kínál ezekre a kihívásokra.
A modern irodák zöld minősítési aránya magas a prémium bérleti díjakkal rendelkező városokban, ami a fenntartható terek iránti erős keresletet jelzi. Varsó, Prága és Vilnius élen járnak a modernizációban, míg Tirana, Szófia és Athén esetében az irodák nagy része régi, minősítés nélküli állományból áll. Ezen épületek korszerűsítése lehetőséget nyújt a kibocsátás csökkentésére és a bérleti díjak növelésére – áll a Colliers „CEE Office Markets on the Green Path – Decarbonisation Potential” című jelentésében, amely 11 közép- és kelet-európai város irodapiacát* vizsgálja.
A Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma (BIEF, BRF) - melynek tagjai: CBRE, Colliers, Cushman & Wakefield, Eston International, iO Partners és Robertson Hungary - ezúton közzéteszi 2024 negyedik negyedévére vonatkozó irodapiaci összegzését.
A korszerű digitális megoldások a projektek tervezésétől kezdve a kivitelezésen és az üzemeltetésen át, egészen a felújítási, esetleg bontásig nyomon követik az épületek teljes életciklusát. A létesítménygazdálkodásban, ingatlanprojektekben, valamint az építőiparban is használatos digitális dokumentáció, kommunikáció és jelentéskészítő vezető platformját Magyarországon is forgalmazó PlanRadar szóvivője arra hívta fel a figyelmet, hogy ezek az eszközök akár generációkon átívelően is komoly versenyelőnyt, jelentős hasznot biztosítanak a felhasználóknak. Alkalmazásukkal javul a projektek tervezhetősége, minősége, költséghatékonysága, a munkafolyamatok átláthatósága, egyszerűbbé válik a hatósági és az ágazatban is egyre inkább előtérbe kerülő környezetvédelmi előírások teljesítése. Ráadásként az utókor is hálásan gondol majd azokra az építőipari szereplőkre, akik felimerték a digitalizációban rejlő lehetőségeket.
Beck Tamás, a Colliers ipari üzletágának vezetője Magyarországon, 30 éve képezi szerves részét az ipari-logisztikai piacnak, mely nem csak egyedi mérföldkő, de rendkívül inspiráló is a szakma számára. Pályafutása során, kollégáival együttműködve, számos jelentős projektet zárt sikerrel – az összesen 102 év tapasztalattal rendelkező, öt fős Colliers ipari csapat nevéhez több mint 600 sikeres ipari ingatlan tranzakció köthető. Róla olvashatnak a következő interjúban.
2025 februárjában zajlik a hazai kávé- és…
A márkák és mikrofonok találkozása évek óta…
Az év eleje a tervezés, optimalizálás, a…