2025. május 30., péntek - Zsanett, Janka

Budapest legnépszerűbb téli programja, a Vörösmarty téri karácsonyi vásár 2019-ben is tradícionális és újragondolt, design kézműves ajándékokkal, fantasztikus gasztronómiai kínálattal és változatos kulturális programokkal várja az érdeklődőket.

Magyarország első számú turisztikai vására, a 2020-ban 43. alkalommal megrendezésre kerülő Utazás kiállítás számos újdonsággal, fejlesztéssel jelent meg 2019-ben, amelyek a jövőben is formálják az eseményt.

A tíz éven át sikeres Nyugdíjas Expo idén megújulva, SeniorPlus Expo néven várja a látogatókat a Feszt-House Kft. szervezésében december 6-án és 7-én a budapesti BOK (volt SYMA) Rendezvényközpontban.

A tavalyi év sikere után, 2020-ban már 2. alkalommal rendezi meg a Portfolio - a fél napos után, immáron egyész napos – az építőipar jelenéről és jövőjéről szóló konferenciáját. A szárnyaló gazdaság és fejlesztési piac borított mindent.

A napokban nyújtották be a Kbt. legújabb módosításának tervezetét, amely főszabály szerint 2020. január 1-jén lép hatályba.

Hosszútávon a gazdaság sokkal elvontabb és virtuálisabb lesz, mint amit eddig ismertünk, az emberek pedig nem csak kívülről nézik a digitális világot, hanem be is lépnek abba – véli Tomás Sedlacek cseh közgazdász, aki a portfolio.hu-nak adott interjút. A szakember szerint könnyen lehet, hogy húsz év múlva majd csak kívülről szemléljük egy ablakon a valóságot, és néha látogatunk oda, ahogy ma az erdőbe megyünk kirándulni.

A logisztikával összeolvadó e-kereskedelem hatása mind a retail, mind a szállítmányozási szektorra visszafordíthatatlan. Az omnichannel és a digitalizáció térhódítása nem kíméli a plázák piacát sem, a robotizáció pedig a logisztikai szektorra hat visszafordíthatatlanul. A legfontosabb irányokról a Property Investment Forum 2019 konferencián beszéltek a szakértők.

A CPI legújabb fejlesztését, a Váci úti irodafolyosón elhelyezkedő Balance Hall irodaházat választotta új székelyének az innovatív technológiák vezető fejlesztője, az ABB cégcsoport magyarországi képviselete. A tranzakció során a bérlőképviseleti feladatokat a Colliers International látta el, míg a bérbeadót a CBRE képviselte. 

A Lakberendezők Országos Szövetsége lett az egyik, és egyúttal az első hazai díjazottja a „Luxury Brand of The Year 2019” („Az Év Luxus Márkája 2019”) díj Design Space kategóriájának. A díjátadóra nagyszabású, exkluzív gálaest keretében 2019. november 23-án került sor Lengyelországban.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) mostantól milliós büntetéseket szab ki influencerekre, marketinggel kapcsolatos jogsértéseknél. A hivatal szigorúbb fellépése miatt fontos tudni, milyen tartalmat kell kötelező jelleggel feltűntetni a véleményvezéreknek egy reklámozást szolgáló posztban, és hogyan kell a hirdetőknek leszerződni a véleményvezérekkel. A felelősség ugyanis egyaránt érinti az influncert és a reklámozót.

A GVH sorra bírságolja a véleményvezéreket. A napokban derült ki, hogy az egyik népszerű influencer, Dukai Regina cége milliós bírságot kapott, amiért ő és médiaügynöksége hiányosan teljesítette a közösségi média-megjelenésekkel kapcsolatos, korábban vállalt kötelezettségeit. Nem ez volt az első ilyen eset; szeptemberben a GVH már bírságolt a Rubint Réka cége, az Alakreform Kft. ügyében is.

Varga Noémi, a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda ügyvédje szerint, ezzel kezdetét vette egy új korszak a GVH életében: abban az esetben, ha a piaci szereplők figyelmen kívül hagyják a GVH iránymutató döntéseit és tájékoztató háttéranyagát, a Hivatal szigorúbban lép fel velük szemben.

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnál milliós bírság

A 2008. évi XLVII. törvény (Fttv.) alapján tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül, ha egy véleményvezér közösségi oldalán egy terméket népszerűsít és a posztból nem derül ki egyértelműen, hogy ezért ellenszolgáltatást kapott (például: #reklám, #hirdetés megjelölések használata útján). Ezek elmulasztása esetén szerkesztői tartalomnak álcázott reklám valósul meg, amiért a GVH bírságot szabhat ki. Ennek mértéke súlyos esetben elérheti akár a vállalkozás előző évi nettó árbevételének 10 százalékát. 

A GVH legújabb döntésében kettő - a megfelelés szempontjából - elengedhetetlen tényezőre is rámutatott. Hangsúlyozta, hogy önmagában az, hogy a #reklám kifejezés a hashtagek között első helyen szerepel, még nem elégséges a megfeleléshez. Fontos szempont az is, hogy a megkülönböztetés a fogyasztók számára jól észlelhetően és hangsúlyosan, továbbkattintási lehetőséget megelőzően történjen, és azonosítható legyen a reklámozó vállalkozás. Másfelől rámutatott arra is, hogy szóbeli megállapodások esetén is terheli a vállalkozásokat annak bizonyítása, hogy a GVH iránymutatása szerint jártak-e el. 

Azaz amennyiben a hirdető leszerződik egy véleményvezérrel terméke népszerűsítése céljából, saját védelme érdekében érdemes írásbeli szerződéssel vagy tájékoztatással egyértelműen rögzítenie, hogy milyen reklámozási gyakorlatot vár el a véleményvezértől a vonatkozó jogszabályok és a GVH iránymutatása alapján.

Az influencer és a termék értékesítője is felelős


A szerkesztői tartalomnak álcázott reklámért nemcsak az influencer, azaz az oldal "szerkesztője", hanem maga a hirdető (reklámozó) is felelősségre vonható, továbbá mindenki más, aki gazdaságilag érdekelt (motivált) az adott termék vagy szolgáltatás népszerűsítésében. Így nemcsak a véleményvezéreknek, hanem a reklámozóknak is érdekükben áll, hogy ezek a posztok a hazai jogszabályoknak teljes mértékben megfeleljenek, így elkerüljék a GVH bírságot.

Mit tegyen a hirdető?


A reklámozó vállalkozásoknak célszerű - sőt, a felelősség korlátozása érdekében kifejezetten ajánlott - kidolgozni olyan szerződéses keret-, illetőleg monitoring rendszereket, amelyekkel biztosítani tudják, hogy a véleményvezérek megismerjék a közzétételre vonatkozó elvárásokat, és a hirdetők is befolyásolhassák az adott tartalom kialakítását (például: utasítani tudják az influencert a jogszabályoknak nem megfelelő posztok azonnali eltávolítására, továbbá a reklám jelleg fel nem tüntetését súlyos szerződésszegésnek minősítik). 

Hiába szabott ki már kettő alkalommal is bírságot a GVH, a magyar influencerek posztjainak jelentős része továbbra sem felel meg a jogszabályi kívánalmaknak és a GVH tárgyban kiadott útmutatójának. Gyakori hibának számít, hogy a véleményvezérek nem a megfelelő helyen és módon tüntetik fel az ellenszolgáltatás jelleget, továbbá nem tudják, hogy nem csak pénzbeli ellentételezés esetén kell feltüntetni a reklám jellegét, hanem akkor is, ha bármilyen ajándékot, ingyenes juttatást kaptak a népszerűsítésért cserébe, vagy a poszt valamiféle barter ügylet eredménye

- tette hozzá Varga Noémi.

Ritter Eszter, az LKT versenyjogi csoportjának társvezetője fontosnak tartja felhívni a figyelmet arra, hogy a GVH eddig három influencer magatartását vizsgálta, melyekből kettő nem tartotta be a kötelezettségvállalását. A fentiek alapján, továbbá tekintettel arra, hogy az online térben végzett magatartásokat a GVH számos közelmúltbeli döntése a fókuszába helyezte (lásd a PayPal vagy Google döntéseket) elképzelhető, hogy a kötelezettségvállalásokat a GVH influencer marketinggel kapcsolatos ügyekben már nem tartja célszerű megoldásnak, azaz nő a szigor az online térben tanúsított magatartások esetében.


A hirdetők körében évek óta népszerűek a véleményvezérekkel/ influencerekkel folytatott kereskedelmi gyakorlatok, azaz a reklámozók az ő segítségükkel próbálják termékeiket népszerűsíteni a közösségi médiában. Ilyen esetekben a GVH megvizsgálja, hogy a posztokban a véleményvezérek megfelelő módon feltüntetik-e, hogy ellenszolgáltatásban részesültek azért, hogy termékeket, szolgáltatásokat vagy márkát reklámozzanak, azaz a vizsgált kereskedelmi tevékenység megfelel-e a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (Fttv.) szabályainak. Vagyis, a fogyasztók észlelik-e, hogy valójában "reklám" vagy "hirdetés" az a tartalom, amit éppen látnak - írja a penzcentrum.hu.

Tipp

Időrendben

« Május 2025 »
H K Sze Cs P Szo V
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Tartalom galéria

Kutatás: a dolgozók visszatérnének, de már nem bármilyen irodába

Kutatás: a dolgozók visszatérnének, de már nem bármilyen irodába

More details
Hétvégi tippek, kulturális programajánló

Hétvégi tippek, kulturális programajánló

More details
Blockchain és kriptovaluta a kereskedelmi ingatlanbefektetések területén

Blockchain és kriptovaluta a kereskedelmi ingatlanbefektetések területén

More details
Neves, nemzetközi ügyvédi iroda költözik a Liget Centerbe

Neves, nemzetközi ügyvédi iroda költözik a Liget Centerbe

More details
Spórol, rákeres az interneten, akcióra vadászik – így vásárol Európa 2025-ben

Spórol, rákeres az interneten, akcióra vadászik – így vásárol Európa 2025-ben

More details
Tényleg a 100 leggazdagabb sajátítja ki a vagyonnövekedést?

Tényleg a 100 leggazdagabb sajátítja ki a vagyonnövekedést?

More details
Új, modern és energiahatékony bölcsődeépülettel gazdagodik Kőbánya

Új, modern és energiahatékony bölcsődeépülettel gazdagodik Kőbánya

More details
Új csarnokkal bővült a WING fejlesztésében álló East Gate PRO Business Park

Új csarnokkal bővült a WING fejlesztésében álló East Gate PRO Business Park

More details
Újépítésű ingatlanok: lassú élénkülés kezdődött, de az árak továbbra is magasak

Újépítésű ingatlanok: lassú élénkülés kezdődött, de az árak továbbra is magasak

More details
Open Gates Hungary Kft. - O|G|H - a hír szerzője